lördag 22 februari 2014

Buljong!

Har ni tänkt på hur roligt ord ordet "buljong" är? Buljong, buljong, buljong. Rimmar på kapuschong och schäslong. Nåja, det var inte ordet jag skulle skriva om, utan maten.

Jag har länge tänkt att jag borde pröva på att göra egen buljong som är nyttigare (och framför allt mer dietanpassad) än butiksbuljongen. Jag vet ju i princip hur man gör: man slänger en massa goda saker i en stor kastrull, kokar jättelänge*, och spadet är buljong.


Den här veckan hade de rökta ben i butiken, och jag vet inte vad man skulle ha dem till om inte till buljong så jag bestämde mig för att det var dags att testa. Efter att ha konsulterat dels mommos gamla husmorsbok och dels google kom jag fram till att jag haft ganska rätt om hur man gör.  Med i grytan åkte lök, vitlök, palsternacka, rättika (för det har jag sett att de använder på tv), morot, en överbliven kålbit, lagerblad och kryddpeppar.

När benen började koka spred sig en väldigt stark röklukt i rummet, och jag blev lite tveksam till om jag faktiskt visste vad jag gjorde. Så jag googlade lite till och kom fram till att det inte var någon fara. När kryddorna kom i bytte lukten karaktär och blev mera som... knackkorv**. Av den bättre sorten. Nåja, kanske inte vad jag eftersträvat, men klart en förbättring.

Den bästa biten var när jag bestämde att buljongen var färdigkokt och silade av den. Själva buljongen fick sedan koka ner lite medan jag åt överkokta grönsaker och köttrester som jag skrapade av benen. Jättegott.

Imorgon ska jag testa laga sås av denna min första buljong. Det blir väl lite som korvsås***, bara att utan korv. Och nästa gång närbutiken har vanliga märgben ska jag laga lite mer normal buljong.

*)Enligt husmorsboken 7-8 timmar, enligt Matmamman en och en halv. Jag landade någonstans där emellan.
**)Enligt stavningskontrollen borde här stå antingen nackkota, klackkorv eller knarkkorv. Inga kommentarer.
***)Korvsårs, korvsågs eller möjligen korvs. Vem skriver de här ordlistorna?

1 kommentar:

  1. Mmm, låter gott. Jag brukar ibland laga fiskbuljong på skrov, men annars är jag lite lat med det, vi brukar använda Rapunzels buljongpulver, funkar för oss. (Finns t.ex. här.) Men det innehåller bland annat jäst, så om man vill undvika det så är det ingen god idé.

    Köttbuljong har jag aldrig försökt laga. Vill minnas att benen ska grillas lite först (men troligen inte om de är rökta). Däremot lagar jag gärna rotsaker och stora beniga bitar får i lergryta, där kommer ju smaken med också.

    SvaraRadera