onsdag 29 juni 2011

Sommartorg i Ekenäs

I Åbo kom jag mig sällan för att gå till torget eller saluhallen, det var så långt bort och åt ett håll dit jag sällan hade andra ärenden. Här i Ekenäs däremot är allting mer eller mindre runt hörnet, och det hör ju till att handla på torget, så i morse anslöt jag mig till strömmen av tanter som i solhatt och med korg på armen vallfärdade till sommarstadens hjärta.

Vill man undvika trängsel och lägga beslag på de fräschaste nypotäterna slinker man förstås dit innan sommargästerna vaknat, men eftersom jag ville via biblioteket och läsa morgontidningarna kom jag i det värsta myllret. Men man kan ju se det som en upplevelse det också, inklusive sommarhetta.

Försäljare fanns där av alla de slag, de sålde grönsaker, crocs-kopior, märkliga kläder, blommor, kopparkärl, ett mandarinträd, ett dragspel, köksinredning, fisk; där fanns diverse loppisbord, boklådor, och den obligatoriska indianen. Men det var bara mat jag var ute efter den här gången, och vandrade hemåt med en påse primörer, abborrfilé och jordgubbar. Gott blev det, och allt var närproducerat, eller åtminstone närfångat.


sommarlunch


...och efterrätt

3 kommentarer:

  1. Det är roligt att ni har ett "vettigt" torg - det är inte alla småstäder det har jag konstaterat, där jag jobbar är t.ex. det man får just ingenting värt. Men jag skulle ju hinna torghandla i Åbo bara jag lyckades väcka mej själv lite tidigare om morgnarna ( det tycks nu bara vara vääldigt svårt att åstadkomma ;P)

    SvaraRadera
  2. Åtminstone finns där ett hörn av vettighet bland krimskramset. Fast om du frågar det lite äldre gardet så är utbudet inte alls vad det var förr och man får ingen ordentlig strömming nu för tiden osv, men jag som är mindre bortskämd tycker det är fint att över huvud taget kunna köpa färsk fisk.

    SvaraRadera
  3. ;) Jo där jag går förbi på väg till jobbet finns det typ 3 försäljare o ingen som har något kallt såsom fisk utan bara i bästa fall sådär 4-5 sorters högsäsongsprodukter. Kan förstås vara att kl 11 är en dålig tidpunkt men...iaf är priserna inget som får mej att hoppa av lycka heller

    SvaraRadera